Målet är klart i första hand

Hallah!

Hann inte att skriva i fredags men JAG E KLAR MED 4 LÅTAR NU!!! Målet vad i första hand att bli klar med fyra låtar, sen skulle jag se om jag hann med fler låtar. Och nu e jag alltså klar med fyra låtar. Funderade på att göra en lite mer svängig låt, men sen tänkte jag om igen,.. och jag känner att det kanske inte är bra att gå på för mycket arbete, jag menar, jag måste ju hinna kolla hur jag ska sjunga osv oxå. Men Micke har fortfarande inte svarat! Så just nu står jag och stampar :S

Som nämnt innan så spelar jag in instrumenten i ett program som heter Protools och för er som inte har någon aning så tänkte jag att det kanske skulle kunna vara kul om jag bara visade lite hur det ser ut och vad/hur man gör lite översiktligt? :)

 Protools på iMac.

På bilden ser ni min arbetsplats. Mer komplicerad än så är den faktiskt inte :)

Ni ser en iMac dator, helt vanlig. På datorn finns ett inspelningsprogram som heter Protools. Detta program tillåter mig att spela in instrumenten till mina låtar. Då kanske ni tänker, men shiit, spelar du in alla insturment själv?! :O Och svaret är JA!! Men jag fuskar ju lite :$ tihii.

Som ni ser på bilden så har jag skrivit in med gul text "klaviatur". Detta är som ett helt vanligt keyboard (elektriskt piano typ) och det är det man använder sig av när man ska spela in instrument med protools. Det är så enkelt att man väljer vilket instrument man vill spela in. Man väljer ett "spår" och ställer in ljudet på det spåret på ex. fiol. Och sedan när jag spelar in det spåret så kommer det vara en fiol som spelar, fastän att jag spelar alla noter på pianot. Enkelt, eller hur? ^^

Anledningarna till att jag inte kommer spela in sång och gitarr genom protools är dessa:
1. Har ingen aning om hur eller om man kan spela in sång på protools x)
2. Gitarr låter inte alls sådär fylligt och äkta när man spelar det på ett piano. Tänk er att man spelar en låt på piano, fast med gitarrljud? :S Inte samma sak riktigt.

Så, lite mer insikt nu kanske om hur jag jobbar? ^^

Kramz!
OddNut :3


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0